Højby Akademiet tirsdag kl.10.00-12.30

ved Kim Jørstad

Plan for første halvår 2024

9.januar: Kresten Drejergård, tidligere biskop,

fortæller om sit foretrukne ferieland Laos.

Laos fra syd til nord – et lysbilledforedrag

16.januar: Ole Jeppesen. Historiker og tekstforfatter

Om det at skrive en bog om et hus. I dette tilfælde Langelinie 89.

23.januar: Jens Peter Madsen. Historiefortæller

om Karen Blixen fortællinger i mundtlig fortolkning.

30.januar:  Midt i Canadas skove bor Marc,

også kendt som Hawk of the Yellow Wind.

Mette Madsen og Kirsten Madsen fortæller om deres besøg hos Marc

og om det, de fik med sig hjem gennem et indblik

i den indianske kultur  og dens traditioner.

6.februar: Camilla Albers, sanger og sangskriver

fortæller om sit møde med Benny Andersen.

Når drøm bliver til virkelighed. Et foredrag med musik.

13februar: Vinterferie

20.februar: Ruth Espernsen.Jeg var ansat, som køkkenassistent hos Kong Frederik d.    IX og Dronning Ingrid fra dec. 1965 til juli 1967. Jeg fortæller og viser billeder om livet set fra køkkenet på Amalienborg, Fredensborg Slot, Gråsten og Jagthytten i Trend.

Jeg var også med ved Dronning Margrethe og Prins Henriks bryllup

27.februar: Carl Erik Lundgaard. Folkemusik.

5.marts: Jens Haugaard, administrerende direktør i Hydac, Hydraulic Solutions. Om at være virksomhedsleder i dagens Danmark.

12.marts:          Filmen ’Meter i sekundet’. En hjertevarm film af Hella Joof, baseret på bog af Stine Pilgaard. Om at falde til i de korte sætningers land om at falde til i sig selv. En moderne komedie om tilhørsforhold og det fællesskab, man måske ser tydeligst, når man står udenfor og gerne vil ind.

19.marts: Else Mathiassen, tidligere højskoleforstander. Forstanderinden taler ud/Meter i Sekundet

Med veninden Stine Pilgaards bog ”Meter i sekundet” som baggrundfortæller, danser foredragsholder og tidligere forstander på Vestjyllands Højskole om sit liv, om at forfølge drømme igen og igen, Om at gå egne veje og alligevel følge et usynligt mønster. Om at begynde en ny karriere som 60 årig, om at bliver portrætteret i en bog og at kunne se ind i forfatterværkstedet

En diskussion af bogens syn på højskolelivet, aktivisme, livet langt fra storbyen, magt, kald, familieliv og venskab.

26.marts Påskeferie

2.april Kerteminde Havhaver ved Poul Fisker. Udflugt i godt vejr.

Når haven ligger på to meter vand.

9.april:              Robothuset i Langeskov. Udflugt

Langeskov Skole satser på at gøre eleverne klar til en fremtid, hvor robotterne ikke bare tager, men også giver arbejde.

16. april: Lucy Bergstrøm. Dansk amerikaner.

Om min farfars mærkelige liv. Lucys farfar var svensker fra Skåne og han udvandrede til USA i 1898, fordi hans mor skammede sig over ham.

23.april             Anne Grethe Bech, fortæller om Grevinde Danner.

Fra horeunge til hoffets førstedame.

30. april Mogens Pedersen.

“En sangformiddag, hvor vi synger de seneste årtiers største “hits” fra efterskoler/højskoler, blandet med sange fra årstiden og jeres bud på tidligere/ kommende hits !”

Mød op på Akademiet hvis du vil vide mere, hygge dig i godt selskab og blive klogere!

Vel mødt!