Højby Akademiet

Ved Grethe Erichsen Johnsen

Grethe

Program for Akademiet efteråret 2021

Prisen er 900 kr. for alle 14 gange.

7. september: Vilde haver - Vild med vilje. Oplæg ved Grethe Johnsen

Oplæg om Danmarks 60 vilde haver. Med fokus på projektet ved WWF og Haveselskabet. 1500 søgte om at være med. Der skulle bruges 60 haver. Hvordan er det gået med projektet? Og fokus på fænomenet: Haver der er: "Vild med vilje"

14, september; Biodiversitet belyst ud fra erfaringerne med fuglenes behov og herunder insekterne, ved formand for DOF i Sydøstjylland Conny Brokholm(og underviser ved diverse hold i DOF regi incl. fugleturer). Netop hjemvendt fra 3 ugers fugletur til Island - hvor Conny var en af to underviser på turen. Der bliver fokus på, det vi hver især, selv kan gøre for at bidrage til større biodiversitet i vor natur.

21. september:

Besøg på Johannes Larsen museet i Kerteminde.

Rundvisning med guide: Færøske billeder - Samuel Joensen Mikines. Han kaldes færøsk malerkunst fader og er et væsentligt navn i nyere nordisk kunsthistorie med naturen som centrum. Sådan skrives der som oplæg til besøg på museet.

28. september:

Oplæg, Grethe Johnsen - min rejse i Færøerne 2013 fra 9. juni til 30. juni og opdatering om nyeste udviklingen i Færøerne i dag.

5. oktober:

Italienske sange - fra populærmusikken til opera. Med tenoren Marco Martiri.

Han har samlet en perlerække af italienske klassikere. Sangene knytter han sammen med historier med rod i egen italienske baggrund. det er en familiekrønike med overleveringer fra 1700 tallets Italien, dramaer under Anden Verdenskrig, emigrationen til Argentina og duften af den jyske muld. En formiddag fuld af musik og spændende fortælling.

12. oktober: Rådmand Susanne Crawley Larsen, (B) Odense Kommune fortæller om vejen ind i politik og giver indblik i hendes liv som kommunalpolitiker herunder de mærkesager og emner hun især er optager af. Der bliver også tid til spørgsmål.

19. oktober:    Efterårsferie

26. oktober:

Oplæg om demens ved demensrådgiver Katja Hansen.

Odense kommunes behandling og tilbud til borgere og pårørende med demens.

2. november:

Opfølgning på valget i USA i 2020. Hvordan gik valget - hvordan er det gået siden - hvad er status nu et år efter. Grethe Johnsen

9. november:

Kommunalvalget, reflektioner over at være i politik ved rådmand Søren Windell(K) valgt i Odense kommune.

16. november: Afghanistan før og efter Taliban

Med billeder og beretninger fra mere end femten rejser til Afghanistan fortæller journalist Charlotte Aagaard om hvordan ser fremtiden ud for Afghanistan, efter Taliban har overtaget magten og hvad har de sidste tyve års nationsopbygning og krig har betydet for den afghanske befolkning.

Hun giver også sit bud på, hvorfor slog krigen mod Taliban fejl, om den danske krigsindsats har været forgæves samt en forklaring på, hvorfor har Afghanistan så turbulent en historie.

23: november: Georg Bendix tidl. højskoleforstander og meget mere, fortæller om “Gotland mit andet hjem”, Georg Bendix har besøgt Gotland 42 gange.

30: november: Oplæg ved Grethe Johnsen.

Om Gotland i 2014 - fra mine tre ophold i Visby og med fokus på instruktøren Ingmar Bergman og Fårø Bergmans tilholdssted.

7. december: Besøg på kunstmuseet Brandts, Odense rundvisning med guide.

14. december: Juleafslutning